In 2027 veranderen verschillende belastingen en fiscale regels rondom de auto. Wat verandert er in 2027 voor leaseauto's, elektrische auto's en zakelijke mobiliteit? We zetten de belangrijkste fiscale wijzigingen uit Prinsjesdag 2026 voor je op een rij.
Belangrijkste wijzigingen in 2027
- Werkgevers krijgen vanaf 2027 te maken met een pseudo-eindheffing van 12% voor personenauto’s met CO₂-uitstoot die ook privé of voor woon-werkverkeer worden gebruikt.
- Voor nieuwe volledig elektrische auto’s geldt 20% bijtelling over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Over het bedrag daarboven geldt 22%.
- Volledig elektrische personenauto’s houden in 2027 30% korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb).
- De accijnskorting op benzine en diesel wordt verlengd tot eind 2027.
Pseudo-eindheffing vanaf 2027
Vanaf 1 januari 2027 krijgen werkgevers te maken met een pseudo-eindheffing van 12% voor personenauto’s met CO₂-uitstoot die ook privé of voor woon-werkverkeer worden gebruikt. Volledig uitstootvrije personenauto’s vallen niet onder deze regeling. Voor wagenparkbeheerders zijn daarbij een aantal praktische uitzonderingen van belang. Bij tijdelijke vervanging van een vaste auto vanwege bijvoorbeeld schade, reparatie, onderhoud of een bandenwissel geldt voor de vervangende auto een uitzondering van maximaal 14 aaneengesloten kalenderdagen.
Daarnaast komt er voor tijdelijk vervoer, zoals een huurauto, een beperkte vrijstelling. Tot 1 januari 2031 kan een werkgever één keer per kalenderjaar maximaal 7 aaneengesloten dagen een personenauto met CO₂-uitstoot ter beschikking stellen zonder dat hierover pseudo-eindheffing verschuldigd is. Voor auto’s die vóór 1 januari 2027 al door dezelfde werkgever ter beschikking zijn gesteld, geldt overgangsrecht. Het kabinet heeft voorgesteld de einddatum daarvan te verschuiven naar 1 januari 2031.
Alles over de pseudo-eindheffing
Bijtelling elektrische auto in 2027
Voor benzine-, diesel-, hybride- en plug-inhybrideauto’s blijft het reguliere bijtellingspercentage in 2027 22% van de cataloguswaarde.
Voor een nieuwe volledig elektrische auto geldt in 2027 nog een lager percentage. Over de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde geldt 20% bijtelling. Voor het deel van de cataloguswaarde boven € 30.000 geldt 22%. Daardoor neemt het fiscale voordeel van een nieuwe elektrische auto verder af ten opzichte van voorgaande jaren. In 2026 bedraagt het lagere percentage nog 18%. Vanaf 2028 geldt volgens de huidige regels ook voor nieuwe elektrische auto’s 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde. Het bijtellingspercentage dat bij de eerste toelating van toepassing is, geldt in principe gedurende 60 maanden.
Wegenbelasting voor elektrische auto’s in 2027
Volledig elektrische personenauto’s houden in 2027 30% korting op de motorrijtuigenbelasting. Voor een EV betaal je daardoor 70% van het reguliere mrb-tarief. De korting is bedoeld om een deel van het nadeel te compenseren dat elektrische auto’s door het gewicht van hun accu hebben binnen de mrb. Ook in 2028 bedraagt de korting 30%. In 2029 daalt deze naar 25%. Vanaf 2030 vervalt de korting volgens de huidige wetgeving. Bij een leaseauto betaal je de wegenbelasting doorgaans niet rechtstreeks. De leasemaatschappij betaalt de mrb en verwerkt deze kosten in de leaseprijs. Veranderingen in de mrb kunnen daardoor wel invloed hebben op de leaseprijs.
Wat gebeurt er met de bpm in 2027?
Ook de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (bpm) verandert. Bij personenauto’s met CO₂-uitstoot wordt de hoogte van deze belasting voor een belangrijk deel bepaald door de hoeveelheid CO₂ die de auto uitstoot. In 2027 worden de CO₂-schijfgrenzen met 1,46% verlaagd. Tegelijkertijd worden de bpm-tarieven met 1,48% verhoogd. Auto’s kunnen daardoor sneller in een hogere bpm-schijf terechtkomen. Volledig elektrische auto’s stoten geen CO₂ uit en betalen daarom alleen het geldende minimumtarief voor de bpm. Als leaserijder betaal je de bpm niet rechtstreeks. De belasting maakt wel onderdeel uit van de kosten van een auto en kan daardoor invloed hebben op het leasetarief.
Accijnskorting op benzine en diesel verlengd
De huidige accijnskorting op benzine en diesel wordt volgens de Prinsjesdagplannen met een jaar verlengd tot en met 31 december 2027. Zonder deze verlenging zouden de accijnstarieven per 1 januari 2027 sterker stijgen. Voor wagenparken met benzine- en dieselauto’s betekent dit dat de stijging van de brandstofkosten in 2027 wordt beperkt. In 2028 wordt de korting volgens de plannen verder afgebouwd. Vanaf 1 januari 2029 vervalt de korting.
Wat betekenen de veranderingen voor jouw wagenpark?
De fiscale verschillen tussen elektrische auto’s en auto’s met CO₂-uitstoot veranderen opnieuw in 2027. Voor leaserijders wordt het bijtellingsvoordeel van een nieuwe elektrische auto kleiner. Tegelijkertijd blijft voor elektrische personenauto’s een korting op de motorrijtuigenbelasting bestaan.
Voor werkgevers speelt daarnaast de pseudo-eindheffing een belangrijke rol bij de keuze voor nieuwe zakelijke personenauto’s. Hierdoor worden de keuze voor de aandrijving, de totale fiscale kosten en het moment van inzet van een zakelijke auto nog bepalender voor een kostenefficiënt wagenpark.
Oostendorp Lease helpt je graag om inzicht te krijgen in wat de wijzigingen betekenen voor jouw wagenpark en welke keuzes daarbij passen.
Contact opnemen
Let op: het Belastingplan 2027 is op Prinsjesdag 2026 gepresenteerd. De voorgestelde wijzigingen uit dit belastingplan moeten nog worden behandeld door de Tweede en Eerste Kamer en kunnen daardoor nog veranderen.